Космическите амбиции на Китай растат с голям скок в мисиите

Стартиращите компании играят все по-голяма роля в космическата дейност на страната

11:03 | 27 февруари 2024
Обновен: 12:20 | 27 февруари 2024
Автор: Bloomberg News
Снимка: Bloomberg

Китай разкри планове за значително увеличаване на темпото на очакваните космически мисии тази година, затвърждавайки позицията на страната като втората най-активна в орбита в света след само SpaceX на Илон Мъск.

Рекордните 100 китайски мисии трябва да се реализират през 2024 г., съобщиха държавни медии, което е повече от 40% повече от миналата година.

Компанията на Мъск е имала 98 изстрелвания през 2023 г., според SpaceX.

Правителството на Китай увеличава ангажимента си за изследване на космоса, докато Пекин се състезава със САЩ в нова надпревара до Луната, като и двете страни се опитват да изпратят хора там за първи път от последната мисия на НАСА "Аполо" през 1972 г.

Държавната China Aerospace Science and Technology Corp., ще проведе почти 70 мисии и ще изпрати повече от 290 сателита и космически кораби в орбита, според телевизионния оператор CCTV, който цитира доклад, изготвен от компанията и публикуван в понеделник.

Тези мисии ще включват първия полет на ракетата Long March-12, две мисии с екипаж до китайската космическа станция и изстрелването на астрономически сателит, разработен съвместно от Китай и Франция.

През първата половина на 2024 г. Китай също ще изстреля сондата Chang’e-6, за да пътува до басейна на Южния полюс – Ейткен, огромен кратер на обратната страна на Луната, и след това да се върне на Земята с проби. През 2019 г. Китай стана единствената страна, която кацна на обратната страна на Луната.

В допълнение към собствените си изстрелвания CASC очаква повече мисии от други фирми, като стартиращите компании играят по-голяма роля в космическата дейност на страната.

Те включват компании като LandSpace Technology Corp., която изпрати първата в света ракета с метаново гориво в орбита миналата година, и базираната в Пекин Orienspace, която извърши първото си орбитално изстрелване миналия месец и се надява да представи ракета за многократна употреба още през следващата година.

За да подпомогне насърчаването на компании от частния сектор, правителството работи върху нов космодрум в Хайнан, предназначен за търговски мисии. Центърът, който се строи от 2022 г., се планира да може да заработи до края на юни, според съобщения в медиите.

Китай иска да проведе първата си лунна мисия с екипаж преди 2030 г., а космическата агенция през уикенда разкри имената на космическия кораб и лунния апарат.

Ръководената от САЩ програма Artemis за кацане на Луната е планирана за 2026 г., съобщи НАСА миналия месец.