Учени в САЩ изследват връзката между ваксините на Pfizer и BioNTech и миокардита

Изследват се няколко хипотези, които се стремят да обяснят сърдечното възпаление сред малък брой ваксинирани

17:30 | 8 ноември 2021
Обновен: 18:24 | 8 ноември 2021
Автор: Георги Карамфилов
Bloomberg LP

Здравните власти в САЩ все по-масово разширяват употребата на ваксини срещу COVID-19. В същото време учените проучват различни хипотези, които са свързани със сърдечни проблеми, които се проявяват след поставянето на ваксина.

Изследователите не са сигурни защо ваксините с информационна РНК, едната от които е на Pfizer Inc. и BioNTech, а другата на Moderna Inc., има вероятност да причиняват възпаления на сърдечния мускул като миокардит или перикардит в редки случаи.

Някои хипотези се съсредоточават върху шиповия протеин, който човек произвежда в отговор на ваксините с иРНК. Самата иРНК или пък други компоненти на ваксините, също могат да предизвикат определени възпалителни реакции при някои хора, казват учените.

Една нова теория, която се разглежда в момента, казва следното: неправилното инжектиране на ваксината директно във вена, която изпраща разтвора към сърдечния мускул. За да намерят отговорите, някои лекари и учени провеждат тестове в лаборатории и изследват проби от сърдечна тъкан на хора, развили миокардит или перикардит след ваксинация.

Миокардитът представлява възпаление на сърдечния мускул, докато перикардитът се отнася да възпаление на торбичката около мускула.

Самият COVID-19 може да причини и двете състояния. Случаите на миокардит се забелязват далеч по-рядко при хора, които са се ваксинирали. Най-често това е при мъже под 30 години и подрастващи момчета. Има около 877 потвърдени случая на миокардит при ваксинирани хора под 30 години в САЩ, от 86 милиона приложени дози ваксина с иРНК, според Центъра за контрол и превенция на заболяванията.

Рискът е по-висок в рамките на първите седем дни след втората доза от ваксините Pfizer-BioNTech и Moderna, казват от Агенцията по храните и лекарствата. Повечето симптоми на миокардит при ваксинираните хора са относително леки и пациентите се подобряват без никакво или с минимално лечение, казват лекарите. Центъра за контрол и превенция на заболяванията препоръчва всеки над 5 години да се ваксинира, като заявява категорично, че ползите от предотвратяване на заразяване, хоспитализация и смърт от COVID-19 далеч надвишават риска от миокардит, дори при по-млади мъже.

Учените се опитват да разберат връзката между сърдечното възпаление и ваксинацията, тъй като здравните власти разширяват кампанията за ваксинация. Управляващите препоръчват бустерните дози и употребата на ваксината Pfizer-BioNTech за по-малките деца. Агенцията по лекарствата и храните обаче отложи разрешаването на употребата на ваксината на Moderna при юноши, докато все още изследва риска от миокардит.

Учените са установили, че шиповият протеин помага на вируса да влезе в човешките клетки, за да се репликира. ИРНК ваксините са предназначени да накарат тялото да създаде конкретна версия на шиповия протеин, която след това предизвиква имунен отговор.

Този имунен отговор включва неутрализиращи антитела, които са насочени към шиповия протеин и по този начин блокират способността на вируса да проникне в клетките и да се репликира. Това може да защити човек срещу Covid-19 или да намали тежестта му, ако някой е изложен на вируса.

И все пак е възможно да има прилики между шиповия протеин и белтъчините, открити в сърдечния мускул. Това може да кара имунната защита на организма да се мобилизира срещу сърцето, според Бийкем Бозкурт, професор по медицина, специализиран по кардиология в Медицинския колеж Бейлор в Хюстън.

Антителата срещу шиповия протеин може да имат непреднамерения ефект срещу сърдечните протеини, казва д-р Бозкурт, който е съавтор на доклада за свързания с ваксината миокардит в списание Circulation от юли.

Тази теория за „молекулярна мимикрия“ не е напълно тествана при ваксинирани хора и не обяснява защо миокардитът се среща само при определени хора на определена възраст, каза тя.

Част от иРНК във ваксините може също да бъде поета от сърдечни клетки, известни като кардиомиоцити, каза Джей Шнайдер, консултант по сърдечно-съдова медицина в университета в Джаксънвил на клиниката Майо, Флорида. След това тези клетки могат да произвеждат шиповия протеин на коронавируса, който би могъл да предизвика антитела срещу самите тях, добавя д-р Шнайдер. Той твърди, че е провел лабораторни тестове и е установил, че сърдечните клетки са поели от ваксината на Moderna и след това са експресирали шиповия протеин.

Д-р Шнайдер все още не е публикувал резултатите от тези експерименти в рецензирано списание и каза, че те трябва да се тълкуват с повишено внимание. Някои лекари предполагат, че неправилното инжектиране на ваксините може да допринесе за този резултат. Предполага се, че инжекциите се вкарват в мускула на рамото, известен също като делтоиден мускул. Ако инжекцията случайно достигне до вена, това може да доведе до доставяне на част от ваксината директно в сърцето през кръвоносните съдове.

Учени от Хонконг откриха, че инжектирането на мишки интравенозно с ваксината Pfizer-BioNTech предизвиква както миокардит, така и перикардит при животните, според резултатите, публикувани онлайн през август от списанието Clinical Infectious Diseases. Това, че миокардитът изглежда се среща повече при по-младите мъже след ваксинация, отколкото при други възрастови групи и жени, предполага връзка с хормона тестостерон, който обикновено е с високи нива при по-младите мъже, според изследователите.

Тестостеронът може да засили възпалителния имунен отговор, каза д-р Бозкурт, което води до миокардит при някои юноши и млади мъже.

Други проучвания предполагат, че ваксината на Moderna носи по-висок риск от миокардит от тази на Pfizer. Ако това се потвърди, то причината за сърдечното възпаление може да е свързана с разликите в дозата, каза главният изпълнителен директор на Moderna Стефан Бансел. Ваксината на Moderna съдържа повече иРНК на доза от тази на Pfizer.

Някои специалисти по ваксини посочват разликата в дозата като една от причините, че защитата от ваксината Moderna срещу COVID-19 е по-дълготрайна от тази на Pfizer.