Учени поставят под съмнение резултатите от изследванията на руската ваксина

Според тях някои от откритията изглеждат неправдоподобни

22:52 | 8 септември 2020
Обновен: 22:54 | 8 септември 2020
Автор: Хюлия Айваз
Снимка: Bloomberg

Група международни учени поставят под въпрос резултатите от изследванията на руската бързо развиваща се ваксина срещу Covid-19, публикувани в медицинското списание Lancet, като според тях някои от откритията изглеждат неправдоподобни. Изследователите отбелязват опасения относно привидно идентични нива на антитела в редица участници в изследването, ваксинирани с експерименталната ваксина, пише Bloomberg.

Този и други модели в данните представят „няколко различни повода за безпокойство“, се казва в отворено писмо, написано от професор Енрико Бучи от Temple University  и подписано от над дузина други учени.

Lancet публикува резултатите от ранния етап на изпитанието на ваксината миналата седмица.

Ходът на правителството да одобри ваксината за употреба въз основа на първоначалните резултати предизвика широк скептицизъм, тъй като ваксините обикновено не са готови за ползване преди широк набор от оценки за тяхната ефикасност и безопасност.

The Lancet заявява, че насърчава дебатите по публикациите. „Споделихме писмото директно с авторите и ги насърчихме да се включат в научната дискусия“, се казва в изявлението на списанието.

Изследователският институт по епидемиология и микробиология "Гамалея", който разработва ваксината, казва пред новинарския портал Meduza, че няма грешки в проучването.

"Ако редакционната колегия на Lancet поиска разяснения, ние сме готови да отговорим", заявява заместник-директорът Денис Логунов пред Meduza, добавяйки, че не планира да отговаря на учените, стоящи зад отвореното писмо.