Бизнес старт

Всеки делник от 9:30 часа
Водещи: Роселина Петкова и Христо Николов

Магистърска програма на СУ “изстрелва” астрономи в бизнеса и науката

Доц. Д-р Евгени Овчаров, Ръководител на катедра "Астрономия", ФзФ на СУ "Св. Климент Охридски", Бизнес старт 20.09.2023

13:22 | 20 септември 2023
Обновен: 14:54 | 20 септември 2023
Автор: Георги Месробович

Магистърската програма „Астрономия и популяризация на астрономията“ е подходяща за кандидати завършили всякакви специалности. Студентите от тази програма се радват на големи успехи, а доказаните български учени в астрономията имат постижения признати в целия свят. Това коментира доц. Д-р Евгени Овчаров, Ръководител на катедра „Астрономия“, ФзФ, СУ "Св. Климент Охридски“ в предаването „Бизнес старт“ с водещ Христо Николов.

Доц. Д-р Евгени Овчаров представи програмата „Астрономия и популяризация на астрономията“ към катедра „Астрономия“, СУ „Св. Климент Охридски“, която е завършена от около 30 души. Тя е обявена за осма година и е предназначена за кандидати, които са завършили каквато и да е бакалавърска или магистърска степен, преди това. Основната цел на програмата е да подготвя популяризатори на астрономията, обясни гостът. Всяка година програмата се радва на все повече кандидати, а срокът за записване е до края на утрешния ден.

Той разказа за постиженията на завършилите студенти, един от които работи в българската компания EnduroSat. Също обясни и за изявените български учени в астрономията, от които е и Трифон Трифонов.

„Трифон Трифонов е, смело мога да кажа, един от водещите откриватели и изследователи на екзопланети в световен мащаб, подобно на професор Съселов, който от много повече години работи в тази сфера.“

Гостът обясни, че Трифонов е разработил собствен метод за търсене на екзопланети, а сега организира екип, съставен от български учени в страната, за изследване на екзопланети.

Удостоеният с почетното звание „доктор хонорис кауза“ професор Съселов е един от инициаторите на телескопа Кеплер, телескопът открил най-много екзопланети. Постижението за първата открита екзопланета чрез „метода на пасажите“ също принадлежи на професор Съселов, допълни гостът.

„Имаме съвсем ново сетиво,“ това каза Овчаров относно способността за регистриране на гравитационни вълни. През 2017 г. учените наблюдават сблъсък на две неутронни звезди благодарение на регистрирането на тези вълни.

Дезинформацията в науката позволява появата на псевдонауки. Доц. Д-р Евгени Овчаров смята, че най-добрия начин за борба с псевдонауката: „е като показваме колко по-интересна е истинската наука“. Това е една от идеите зад магистърската програма, която обучава студенти да популяризират науката.

По темата с космическата надпревара Овчаров посочи, че в науката от доста години няма граници. Той обясни, че традиционните географски граници не са фактор в науката днес. В много екипи работят учени от цял свят.

„Колкото повече учени участват в дадена тематика толкова по-добре, защото науката става все по-сложна“

Гостът обясни за инициативи, които са снабдили обсерваторията в Рожден, СУ „Св. Климент Охридски“ и шуменския университет. Друг проект е за изграждане на радиотелескоп в България.

Повече по темата вижте във видеото.

Всички гости на „Бизнес старт“ намерете тук.