На лов за астероиди, част 1

Том Гибсън, Bloomberg QuickTake

08:30 | 9 януари 2021
Автор: Bloomberg TV Bulgaria

Около 100 тона космически скали падат ежедневно на земята. Повечето са толкова малки, че изгарят в атмосферата или падат незабелязани далеч от големите населени места. За изминалите хиляда години, не е известно човек да е бил убит от метеорит. Според НАСА, няма вероятност голям обект да удари земята през следващите няколко стотин години.

Но едно е сигурно – ние не сме открили всички.

Има хиляди от тях и ние не знаем къде са те.

Учени от цял свят работят по откриването и предотвратяването на най-катастрофалното от всички природни бедствия.

НАСА каталогизира близки до земята обекти от 1980. През 1994, учени наблюдават сблъсъка на кометата Шумейкър-Леви-9 с Юпитер. Това довежда до хаос на територия, чиито размери се оценяват като близки до тези на земята. Събитието става повратна точка в наблюдаването на астероиди и комети в нашата слънчева система.

През 1998, Конгресът възлага на НАСА да идентифицира 90% от астероидите и кометите с ширина 1 километър и повече. Скоро след това, холивудските хитове „Армагедон“ и „Смъртоносно влияние“ привличат вниманието и предизвикват страха на хората.

Проф. Ейми Мейзнър, астроном: Астероидите и кометите са природен риск както толкова много други природни рискове.

Сблъсъците са изключително редки събития, когато един обект наистина удари земята. Най-важното, което трябва да знаем за астероидите е кога ще бъде следващият сблъсък и колко тежък ще е той.

Знаем, че ако един обект е с диаметър 1 километър, може да причини мащабни разрушения по цялата планета. Глобални разрушения.

Обектът, заличил динозаврите е бил приблизително между 5 и 10 километра или по-голям.

Но и при диаметър 1 километър сблъсъкът ще е тежък и ще има глобални последици. Обектите,които могат да нанесат локални щети, върху площ като обширна градска зона и заобикалящата я среда са с големина около 180 метра. Разбира се, това зависи и от състава на такъв обект.