Швеция опитва да стартира космическата ера на Европа

„Бъдещето на ЕС като космическа сила... ще бъде написано в Швеция“, каза фон дер Лайен в Арктика

13:14 | 15 януари 2023
Автор: Даниел Николов
Изстрелване на ракета от Esrange Space Center. Снимка: SSC

Дълбоко в Арктическия кръг, шведското правителство смело опитва това, което Обединеното кралство току-що не успя да направи - успешно изстрелване на сателити в космоса.

Висшите политически лидери на Европа официално откриха нов космодрум в космическия център Esrange в Кируна, в далечния север на Швеция, в петък, обещавайки да използват съоръжението като платформа за транспортиране на сателити в орбита, за да предоставят потенциално всичко от мониторинг на изменението на климата до комуникационни услуги, пише Politico.

„Като първата орбитална площадка за изстрелване на нашия континент, космодрумът Esrange предлага независима европейска врата към космоса“, каза президентът на Комисията Урсула фон дер Лайен на церемонията. „Бъдещето на ЕС като космическа сила също ще бъде написано в Швеция.“

Нейният колегиум от комисари беше събран в Esrange Space Center, в съоръжение, основано в разгара на Студената война, което придоби ново геополитическо значение предвид продължаващото съперничество с Китай и Русия.

Досега единствената практическа точка за достъп на Европа до орбита беше от космодрум в Куру във Френска Гвиана, който се управлява от Европейската космическа агенция, базирана в Париж организация, която работи с ЕС по своите собствени космически програми.

Именно от територията на Франция Европа изстреля в орбита своите спътникови съзвездия Галилео и Коперник.

Космическият център Esrange беше открит в Арктическия кръг през 60-те години на миналия век като изследователски център и точка за предаване на данни и скоро ще предложи база за изстрелване на сателити, макар и вероятно само на тези с тегло под 1000 килограма.

„Този космодрум иска да бъде площадка за микроизстрелвания в бъдеще“, каза ръководителят на Европейската космическа агенция (ESA) Йозеф Ашбахер пред Politico.

В момента само няколко държави имат способността да изстрелват сателити, включително Китай и Съединените щати, както и Франция и Казахстан, където се намира космодрумът Байконур.

Швеция не е единствената европейска страна, която мечтае за собствен достъп до звездите.

Усилията за изстрелване на първата ракета от космодрум в Корнуол, югозападна Англия, този месец завършиха с неуспех. Virgin Orbit успя успешно да изстреля сателити на борда на ракета, прикрепена към модифициран 747, но проблем в двигателя провали мисията по-късно по време на пътуването.

Космодрумът на летище Корнуол е един от малкото проекти, които се разработват, за да предложат достъп до орбита от континентална Европа, заедно с платформа край бреговете на Германия в Северно море и една на Азорските острови в Португалия.

„Европа работи върху половин дузина космодруми, това е интересно от конкурентна гледна точка и това е, от което Европа се нуждае“, каза Ашбахер от ESA.

Шведската космическа корпорация (SCC) казва, че първото изстрелване на сателит от Кируна се „очаква до края на 2023/24 г.“, но за да се превърне Esrange във функционираща площадка за изстрелване, всяка ракета първо трябва да бъде изстреляна от друго място, за да докаже на съседните страни (норвежката граница е само на 200 километра), че е безопасна и работи, каза Ашбахер.

„SSC са в напреднали дискусии с няколко потенциални ракетни партньори за бъдещи орбитални изстрелвания от космодрума“, каза националната космическа агенция.

Междувременно изследователи от частни стартиращи космически компании като базираната в Мюнхен Isar Aerospace вече работят усилено в съоръжението Esrange, тествайки собствената си технология, докато ESA иска да извърши тестове на излитане на ракети за многократна употреба и технологии за кацане на мястото, което може да помогне на Европа да се конкурира със SpaceX на Илон Мъск в бъдеще.

Обектът в Кируна се смята за стратегически важен за ЕС не само защото сателитите изпълняват важни функции като наблюдение на океаните и осигуряване на широколентов интернет достъп, но и поради геополитическото напрежение с Русия.

Комисията планира да публикува свой собствен план за това как сателитите могат да помогнат на блока да се защити през март, което може да се свърже с Кируна като опция за орбитална защита. „Целта е да подобрим устойчивостта на европейската космическа инфраструктура и да укрепим нашите споделени европейски способности“, каза фон дер Лайен.