Данните могат да обяснят по-голямата заразност на вируса, но по-лекото протичане на болестта

19:12 | 16 декември 2021
Обновен: 20:00 | 16 декември 2021
Автор: Антон Груев
Снимка: Bloomberg L.P.

Проучвания на клинични изпитвания показват, че новият щам на Covid-19 Омикрон се възпроизвежда по-бързо в горните дихателни пътища и по-бавно в дробовете от предходните вариант. Важно е да се отбележи, че тези проучвания още не са преминали партньорска проверка и изискват и допълнителни анализи, пише Reuters.

Основните разлики в ефективността с която се разпространяват Омикрон и останалите щамове може да ни помогне да прогнозираме техните ефекти, казаха в сряда някои учени.

В сравнение с варианта Делта, Омикрон се възпроизвежда 70 пъти по-бързо в тъканите, които покриват горните дихателни пътища, което вероятно улеснява предаването му от човек на човек. Но в тъканите на дробовете, Омикрон се репликира 10 пъти по-бавно от първоначалния вариант на коронавируса, което може да допринесе и за по-лекото протичане на болестта.

Официалният доклад за откритията в момента преминава през партньорска проверка преди да бъде публикуван. Директорът на проучването доктор Майкъл Чан Чи-уай от университета в Хонконг заяви: “Важно е да отбележим, че сериозността на заболяването при хората не се определя само от възпроизвеждането на вируса,“ но и от имунния отговор към инфекцията. Понякога той се превръща в животозастрашаващо възпаление.

Чан казва още, че: „При инфектиране на още много хора, един силно заразен вирус може да предизвика множество тежки заболявания и смъртни случаи, въпреки че самият вирус може да не е толкова патогенен. Следователно, в допълнение към скорошните проучвания, които показват, че щамът Омикрон може отчасти да избягва имунитета придобит от ваксини или преболедуване, цялостната заплаха от него вероятно ще бъде значителна.“

Омикрон се захваща за клетките по-здраво и издържа на някои антитела.

Според учените, структурният модел на начина по който щамът се прикрепя към клетките и антителата разкрива повече за поведението му и ще помогне за разработка на неутрализиращи антитела.

Като използват компютърни модели на шиповия протеин на повърхността на Омикрон, те анализират молекулярното взаимодействие, което протича, когато шипчето се захване към белтък на повърхността на клетката наречен АСЕ2, или входът на вируса към клетката.

„Образно казано, първоначалният щам на вируса се здрависваше с АСЕ2, но хватката на Омикрон прилича на ръце с преплетени пръсти,“ казва Джоузеф Любин, от университета Рътгърс в Ню Джърси. „Молекулярната анатомия“ на хватката може би отчасти обяснява защо мутациите на Омикрон му помагат да заразява клетки, казва още Любин.

Екипът от учени е създал и модел на шипчето с различни видове антитела, които се опитват да го атакуват. Те го нападат от различни страни и изглежда част от тях не успяват да се задържат по него. Подсилващите дози увеличават броя на антителата, което може да компенсира тяхната понижена ефикасност.

Тези открития бяха публикувани в понеделник на сайта bioRxiv и предстои да бъдат проверени от партньори, както и в реални условия, „особено с реални резултати от хора,“ казва Любин.

Четирима от всеки 10 заразени могат да разпространяват вируса без да знаят.

Заразените хора, които не показват симптоми вероятно допринасят значително за предаването на SARS-CoV-2, вирусът който предизвиква заболяването COVID-19, предвид факта, че те представляват 40.5% от потвърдените инфекции в световен мащаб. Това показват резултати от проучване публикувано онлайн във вторник в журнала JAMA Network Open.

Учените са събрали данни от 77 по-ранни проучвания, които включват общо 19,884 лица с потвърден SARS-CoV-2. Те откриват, че общо сред заразените в обществото, около 40% са асимптоматични, както и 54% от заразените бременни жени, 53% заразените пътували със самолет или круизен кораб, 48% от заразените в домове за възрастни и 30% от заразените здравни работници или хоспитализирани пациенти.

Осредненият процент асимптоматични инфекции е около 46% в Северна Америка, 44% в Европа и 28% в Азия.