Безопасен ли е гел лакът за нокти и могат ли UV лампите да увреждат ДНК

Ново проучване, заедно с по-ранни открития, "предполагат с голяма сигурност", че радиацията, излъчвана от лампите, може да причини рак на ръцете

20:30 | 26 януари 2023
Автор: Хелън Вилде
снимка: Bloomberg LP

Лампите, използвани за изсушаване на лака за нокти, излъчват ултравиолетова светлина, която може да причини мутации на ДНК, често свързвани с рак, сочи ново проучване.

Изследователи от Калифорнийския университет в Сан Диего са тествали клетки от мишки и хора в лаборатория, като са ги излагат на въздействието на лампите в рамките на проучване, публикувано в научното списание Nature Communications.

Лампите, които втвърдяват дълготрайния гел-лак след нанасянето му, използват спектър на UVA лъчението, който по принцип се счита за безопасен. Но след излагане на това лъчение в продължение на няколко 20-минутни сеанса, учените наблюдават клетъчна смърт и увреждане на ДНК.

Проучването не предоставя доказателства за риск от рак, но може да подтикне към повече изследвания на опасностите от маникюра с гел лак, който става все по-популярен, тъй като той издържа по-дълго.

Доказателствата, заедно с по-ранни открития, "предполагат с голяма сигурност", че лъчите на лампата, може да причинят рак на кожата на ръцете. Учените добавят, че печките могат да увеличат риска от образуване на тумори по същия начин, както солариумите.

Видът на проведения експеримент - в лаборатория, а не в реалния живот - не се счита за най-надежден или окончателен. Нещо повече, изследваните клетки са отгледани в един слой, така че нямат защитата на външните слоеве на истинската кожа.

Въпреки ограниченията, откритията са "подходящи за реалния живот", казва Дороти Бенет, професор по клетъчна биология в Лондонския университет  "Св.Георги”.

Слънцезащитен крем или ръкавици

"Новото откритие тук е, че е малко вероятно т.нар. безопасен край на вълновия диапазон всъщност да е безопасен", каза Бенет, която не е участвала в изследването. "Авторите се позовават на някои публикувани случаи на множество кожни тумори по ръцете. Необходими са повече данни, за да се направи окончателно изявление за причинно-следствената връзка с такива тумори на ръцете, но доставчиците и потребителите на тези лампи трябва да бъдат информирани за тези констатации."

За тези, които са загрижени за рисковете, но не искат да се откажат от навика си да използват гел, Американската академия по дерматология препоръчва нанасяне на слънцезащитен крем върху ръцете преди посещенията за маникюр или носене на "тъмни, непрозрачни ръкавици с отрязани върхове на пръстите".