Човечеството е преминало ключовите граници за стабилността на Земята

17:07 | 4 юни 2023
Автор: Ерик Ростън
Снимка: Bloomberg

Екип от учени за първи път въведе понятието „планетарни граници“ преди почти 15 години, за да идентифицира основните земни системи, които са изложени на риск от нестабилност поради човешка дейност. Те разгледаха системи, включително климата, биоразнообразието и прясната вода, за да определят границите на това, което нарекоха „безопасно работно пространство“ за цивилизацията. Но те не анализираха как надхвърлянето на тези ограничения може да навреди на хората, особено на бедните и уязвимите.

Голяма актуализация, публикувана тази седмица в списание Nature, прави точно това, описвайки колко щети може да поеме природата, преди да се обърне срещу нас. Седем от осемте глобални граници вече са надминати от хората, откриват авторите.

Изследователите предлагат новата си работа с надеждата, че бизнесът и правителствата ще разработят инструменти, за да приведат практиките си в съответствие с научно установените прагове.

„Просто трябва да имаме научнообосновани цели далеч отвъд климата за всички планетарни граници, за да имаме стабилна и устойчива система на Земята – и също така да се справим с климатичната криза“, каза Йохан Рокстрьом, директор на Potsdam Institute for Climate Impact Research в Германия и съавтор на новото изследване.

Новият анализ също така включва критерии за справедливост в три измерения - засягащи многото милиони хора, изложени на риск днес, милиардите идващи в бъдещето и безбройните видове и екосистеми в света.

За някои земни системи, като климата, този анализ на справедливостта изисква по-строги ограничения, отколкото факторите за геофизична стабилност сами по себе си. Границата на затопляне от 1,5C до края на века, залегнала в Парижкото споразумение, която вероятно ще бъде премината в близките години, макар и краткосрочно, е твърде висока предвид хуманитарни опасения, пишат авторите, както се вижда от десетки милиони хора, които сега са изложени на опасна топлина.

Светът се е затоплил с 1,2C след индустриализацията. Учените откриват, че при 1,5 градуса над 200 милиона души - предимно бедни, уязвими и маргинализирани общности - може да се очаква да се сблъскат с безпрецедентна топлина. Свиването на повишаването на глобалната средна температура под 1C е тяхната цел, но тъй като това не е възможно във видим времеви мащаб, страните ще трябва да се справят с последствията. А това означава, че „ще са необходими адаптации и компенсации за намаляване на чувствителността към вреда и уязвимостта“. Авторите призовават за международна компенсация за „загубите и щетите“ на по-бедните страни, понесени по време на екстремни метеорологични явления, както беше договорено на миналогодишните преговори за климата на ООН.

Мащабът на усилията, необходими за справяне с тези предизвикателства, е безпрецедентен. „Не е необходимо нищо по-малко от справедлива глобална трансформация във всички ESB [граници на земната система], за да се гарантира благосъстоянието на хората“, пишат те. Енергията, храната, градовете и други сектори изискват рестартиране на политиката, икономиката и технологиите. „Това изисква скок в нашето разбиране за това как правосъдието, икономиката, технологиите и глобалното сътрудничество могат да бъдат развити в услуга на безопасно и справедливо бъдеще.“

51-те автори са свързани с The Earth Commission, група от учени от различни дисциплини, съоснована от Рокстрьом за генериране на наука, която може да информира организации, като например Science Based Targets Network, които разработват насоки за компании и градове. Докладът се стреми да определи количествено промените в планетарен мащаб, които „са водени най-вече от социални и икономически системи, работещи върху неустойчив добив и потребление на ресурси“.

Новият доклад се основава не само на предишни изследвания на планетарните граници, но и на други оценки на социалната уязвимост към системна промяна, включително Целите на ООН за устойчиво развитие. Ключов пробив, пишат авторите, е превеждането на съображенията за социална справедливост в същите мерни единици като земните системи като градуси по Целзий за температура или кубични километри за използване на вода.

Например азотът и фосфорът от фермите се разливат във водните пътища и причиняват „мъртви зони“ без кислород в реките и моретата, което има последствия и за питейната вода в някои райони. Световният лимит за прекомерен азот е 119 милиона метрични тона годишно и 10 милиона за фосфор, според доклада.

За да се справят със замърсяването на въздуха, целите, поставени от учените, имат за цел да сведат до минимум разликата в концентрацията на аерозоли между Северното и Южното полукълбо, като същевременно установяват горна граница за вредно замърсяване с малки частици. Аерозолите както от природни, така и от човешки източници, от вулкани до ауспуси, причиняват заболявания и преждевременна смърт по целия свят.

Учените също така предлагат два показателя за биоразнообразието за ограничаване на унищожаването на видове и екосистеми. Първият определя частта от естествените екосистеми, които трябва да бъдат запазени: 50% до 60%, по-високо от статуквото от 45% до 50%. За да се гарантира, че докоснатите от човека райони продължават да изпълняват ключова роля, авторите казват, че 20% до 25% от всеки квадратен километър градска, земеделска и друга земя, променена от хората, трябва да запазят елементи от естествени екосистеми. За да се предотврати загубата на сладководно биоразнообразие, учените препоръчват реките и потоците да се отклоняват с не повече от 20% от естествените месечни потоци.

Фокусът върху човешките жертви на променящата се планета помага да се направи новият анализ по-конкретен от предишните итерации на изследването на планетарните граници, каза Ким Коб, който е директор на Института към университета "Браун" за околна среда и общество и не е участвал в проучването. Въпреки че все още може да има научна несигурност относно елементите на тези системи, „всъщност нямаме никаква несигурност относно непропорционалните въздействия на изменението на климата върху най-уязвимите“, каза тя. „Това е нещо, което според мен трябва да ни помогне да вземем решения днес.“

По същество авторите се опитват да направят за цялата система на Земята това, което вече се е случило с изменението на климата: генериране на научни базови линии, които организациите за определяне на стандарти и правителствата могат да използват, за да помогнат на компаниите, градовете и други да гарантират, че техните операции не допринасят за по-нататъшни системни промяна на околната среда или човешка вреда. Границите могат да включват, но не са същите като „повратни точки“ или прагове, отвъд които планетата увековечава промяната със или без човешки принос.

„Окончателната дефиниция на справедливостта днес е правото на всяко човешко същество, особено на бъдещите поколения, да има стабилна планета – да се роди на планета, която е поне толкова годна за живеене, колкото планетата, на която са родени неговите или нейните родители“, каза Рокстрьом.